az autós blog és podcast

A hamisított gyújtógyertya

2020. május 04. - GTV1986

A minap megjelent a Totalcar oldalán egy cikk arról, hogy egy Alfás srác küzd az autóalkatrész kereskedővel, mert hamis NGK gyújtógyertyát sikerült kifognia. Végtelenül kellemetlen eset, és nem is egyedi. Nincs olyan szezon, hogy ne születne cikk hamis NGK gyertyáról, vagy hamis Castrol motorolajról. Magam is futottam már bele hamisított alkatrészbe, habár olcsón megúsztam, drága számla lehet a végén.

Úgy 10 éve történhetett egy téli napon, amikor a zsigulimban gyertyákat cseréltem. Elmentem a helyi kereskedőhöz, és vettem belevaló Magneti Marelli gyertyákat. Kicseréltem különösebb dráma nélkül, és ki is bírt vagy 20 kilométert. Akkor hallottam a motoron, hogy igencsak 3 hengeres hangja van, illetve menni sem akar. Mit lehet tenni, irány a műhely, gyertya kiszed, és a következő látvány fogadott:

 Bocs a képminőségért. Ma már egy kaputelefon is jobb képet csinál, mint akkoriban egy maroktelcsi.

Az 1. henger gyújtógyertyájának a negatív elektródája letörött, a pozitív elektróda porcelán szigetelése pedig lecsúszott róla, és az elektróda végén fityegett. Hamis volt, vagy gyári hibás? Nem tudtam meg soha. Én nem mentem vissza a kereskedőhöz reklamálni, két okból sem. Az egyik, hogy egy akkor 600 Ft-os alkatrészről beszéltünk. A másik, hogy kicseréltem a 4db gyertyát Boschra, és ment tovább az autó gond nélkül. Feltételezem a letört negatív elektródát szépen beleágyazta a hengerfejbe a dugattyú. Talán két évvel később hengerfejet is cseréltem a kocsin, akkor láttam a károkat. A hengerfal és a szelepek nem sérültek, ezért működött az autó motorja megfelelően a szétesett gyertya után is. Olcsón megúsztam.

Mégis mi történt volna ha visszamegyek, hogy az alkatrész rossz?

Az esetre van egy jó példám, úgy 5 évvel későbbről, amikor a Skodám motorján szerettem volna vezérlést cserélni. Jó minőségű, SKF szettet vettem a két nagy alkatrészlánc egyikétől, azonban beszereléskor a feszítő görgőből kiszakadt egy darab. Nem húztam túl,nem ejtettem le, egyszerűen öntvényhibás volt. Ekkor visszamentem az üzletbe zsebemben a sérült feszítőgörgővel, kulturált hangnemben elmondtam mi a probléma az alkatrésszel. Az eladó srác hümmögött egy darabig, majd rezzenéstelen fa arccal a kezembe nyomott egy nyomtatványt, hogy ha és amennyiben az alkatrészt hivatalos autószerelő vásárolta és építette be, akkor  szakértővel vizsgáltassam be az alkatrészt, és ha valóban gyártási hibás volt, akkor ezt a papírt kitöltve vigyem vissza, és akkor fogják elbírálni (!!!). Ekkor még védekezhettek volna simán azzal, hogy a szerelő húzta túl, mert hát ki tudja a pontos newtont? Az eladó nyilván tisztában volt vele, hogy nem vagyok szerelő, mert magánszemélyként vásároltam. Ki kellett volna fizetnem a szakértő díját, hetekig állt volna az autóm, mindezt azért, hogy a végén kicseréljenek egy 10.000 forintos alkatrészt, vagy nem. Inkább vettem egy másik feszítőt, és azzal raktam össze. Egyébként meglepő, hogy mennyire kedves és haverkodó egy üzletben a hangnem, amíg vásárolsz, és mennyire megváltozik a hangnem, hogy ha - még ha kulturált hangnemben is - visszaviszel egy terméket, hogy nem jó. Jogos panaszról beszélek, nem arról, amikor valaki lerúg valamit, és vissza akarja vetetni.

Hogyan lehet kivédeni, hogy hamis/hibás alkatrészbe fussunk bele? Először is, az otthon szerelésnek megvan ez a rizikója. Nem vagyunk tapasztalt vén rókák, aki a makulátlan darabon is kiszúrják a mikrorepedést. A legjobb védekezés, ha a szerelőhöz hordod a kocsit, és az alkatrészt is ő veszi, számlával, de nyilván ez sokkal többe kerül. A másik megoldás, hogy fórumozol sokat, képzed magad, főleg ha sűrűn hamisított alkatrészről beszélünk, mint az NGK gyertyák. Továbbá el is kerülheted az adott márkát, annyi jó gyártó van még a piacon. Tudom, alfába mindenki az NGK gyertyát mondja, hogy csak az a valami. Nekem Bosch Super4 gyertyák vannak az alfámban, és nincs velük problémám.

Továbbá itt is ökölszabály, hogy kerüljük az olcsó megoldásokat. Tudjuk, hogy autózni kell, ezáltal szervizeltetni is muszáj, még a kevésbé tehetőseknek is, ezért minden gyártó kínál olcsó alkatrészt a drága mellett. Itt spórolnak az alkatrészgyártók mindenen, amin csak lehet. Nem csak a csomagoláson, hanem a gyártási minőségen, vagy a minőségbiztosításon is. Például nem minden alkatrészt vizsgálnak meg gyártás után, hanem csak minden ötödiket. Benne van, hogy lekerül néhány selejt a szalagról. Vásároljunk tehát minimum középkategóriás, de inkább prémium gyártótól. Így sem kizárt, hogy belefutunk a hamisítványokba, de kisebb a kockázat.

  Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon.

Legújabb cikkünket olvastad már?

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr1515658956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása