Többször emlegettük már az okosműszaki fogalmát a podcast adásunkban, de úgy gondoltam, hogy megér már egy cikket. Hogy miért? Mert beszélni kell az elefántról a szekrényben, amiről mindenki tud, de senki sem akar beszélni róla.
Van ugye az alap műszaki felülvizsgálat a gépjárművek részére, amit mindenki jól ismer. A szigorú, ahol egy kiégett izzóért, vagy bemattult lámpabúráért is járhat bukás. Minél öregebb egy kocsi, annál inkább lehet izzadni, hogy rendben lesz-e minden. Egy autónak itt úgy kell megjelennie, és azokat kell tudni, amit újkorában is tudott. Egy tulajdonos, aki megvesz például egy 15 éves kocsit, ami külsőre és belsőre egész szép állapotnak örvend, hogy milyen is volt az újkorában? Egy lengéscsillapító például szép lassan megy tönkre, nem olyan egyértelműek a jelei, mint egy elvásott futómű szilentnek, hogy ha az elkopik, akkor kopog. Megszokja a tulaj, hogy szépen ringat a kocsi, vagy hogy egy picit gúvadnia kell már a szemnek, mert a fényszóróban kevés az erő a szétégett foncsor miatt. Aztán eljön kétévente a műszaki, és jön a hidegzuhany, hogy: "Nem ment át főnök, 20.000 Ft lesz!" Illetve jön egy méteres lista, hogy a következő alkalomra miket kéne megcsináltatni. Csupa apróság, ami súlyos összeggé tevődik össze.

a kép illusztráció
Az egyszerű polgár meg csak forgatja a papírost, miközben azon töpreng, hogy mi az a szilent, meg a foncsor, mint kifejezés, vagy azon, hogy mi a fenével fog addig járni, amíg ezt mind megcsináltatja? Ilyenkor jön a szent grál, az okos műszaki. Amikor kis csúszóért az apróságokon nem akadnak fent. Ha rozsda nincs, a fék fog, és a gumik nem kopottak, akkor igazából már át lehetett tolni a fényképezős, kamerás műszakin is. Rendben volna ez így? Végül is, ha a kocsi meg tud állni, nem lóg ki a sofőr lába a taposón, és valami fény kijön a fényszórón, akkor kit érdekel, hogy az autó megy-e? Az már legyen a tulaj gondja, ha szétszaladtak a lovak a motorban.
Persze a magyar emberek egyből vérszemet kapnak, ha van egy kiskapu a rendszeren, hogy az legyen nagy kapu. Jönnek a szétrohadt, aljaismilyen, kormoló retkek, hogy akkor nekik is kell vizsga. Mert hát vasazni, meg hordani a kis kockabálát a nyulaknak jó ez. A lemattult F Astra, ami alatt nincs már futómű, jó az még a melósoknak hordani a diszperzites vödröt, meg a létrát a tetőn. Ahhoz meg, hogy tényleg jó is legyen, kell rá vizsga. Ugyanaz a vizsga, mint ami a 15 milliós új autóra kell. Nyilván senki nem fog a melós kocsira ráborítani 3-4 milliót, hogy kvázi OT vizsgára is alkalmas legyen csak azért, hogy melózhasson vele, szóval akkor hol és hogy is volt az az okos műszaki? A Bélát kell keresni az XY szervizben? Ő intézi?
Megy ez így egy darabig, eltelnek hónapok, évek, mindenki elégedett, majd jön a hatóság, és ráküldi a kommandót a kinyúlt pólós autószerelőkre, vizsgabiztosokra, kattan a lakat a kapun, a bilincs meg a kézen. Mert kérem átengedni a rozsdás transportert az legalább akkora bűn, mint szándékosan telibegázolni egy iskoláscsoportot a zebrán fényes nappal. Igaz-e? Úgyhogy akkor egy darabig csend van, sehol sincs okosvizsga, a kishibásoknak sem. Majd idővel kezdődik minden elölről, mert az autóknak menni kell. Nem azért 16 év a kocsik átlagéletkora, mert az emberek szeretnek levetett, kopott, öreg roncsokkal járni, hanem mert... és itt jöhetne egy kilométeres lista a pénzhiánytól, a mozgatni kell a családot-on át a van-de-mégsincs-igazán tömegközlekedésig, de a lényeget mindenki érti.

Valaki úgy gondolta anno Nápoly környékén, hogy a sötét lámpabúra menőség. Mondjuk szerintem is.
És mi van a szünetben? Amikor mindenki csak a full legál műszakit vállalja? Akkor az egyszerű, öreg autós, de autóját gondosan karbantartó polgár vár, vagy szív (de nem úgy, hogy be legyen tépve, mint egy mozijegy). Ma az történt, hogy a megvigyázott 20 éves kocsim (még nem OT, már nem új), amin rendbe raktam a teljes futóművet, a motort, a kipufogót, az elektronikát, a klímát, és úgy általában mindent, nem műszakizhatott, mert le van sötétítve hátul a lámpája. Nem én csináltam, így jött be az olaszoktól, így honosodott kicsiny banánköztársaságunkban, így ment már háromszor ugyanezen a helyen vizsgára sikerrel, de most azt mondta a vizsgabiztos, hogy "E" jel a búrában ide, láthatósági minimum oda, ő "nem meri" így levizsgáztatni. Majd jöjjek vissza máskor új lámpával, vagy ha egy nitrós ronggyal áttöröltem a búrát. Fizetni sem kell, csak menjek innen. Mint a leprás, vagy covidos, úgy éreztem magam ez a monológ után. Köszi... Az már senkit sem érdekel, hogy nekem borul több hétre a napirendem, mert akkor most nincs vizsga. Kell keresni egy helyet, ahol majd lesz. Ez nagyon sok telefonálás, könyörgés, lyukrafutás. Addig is járni kell valamivel, de a másik kocsim pont futóműalkatrészre vár, hogy ugye rendben legyen. Aztán kell szabadidőt csinálnom, hogy még egyszer el tudjam vinni vizsgára, ahol remélhetőleg átmegy, és akkor csak megint fél napot dobok ki ezért az ablakon.

állítólag nem látszik
Nem akarom szidni a rendszert, vagy ajánlásokat tenni, hogy miért és mennyivel lehetne elnézőbb a rendszer, ezt mindenki tegye meg maga, ha akarja. Az biztos, hogy nem az elégedett polgár receptje, hogy ha ki van vele baszva, mert nem rossz a kocsija, csak nem merik levizsgáztatni. Szóval addig is, mennyibe kerül az elnézés? Kifizetném, csak haladjunk már. És hogy régen jobb volt-e? Még emlékszem, hogy kb 30 évvel ezelőtt egy ismerős apjánál állt 4 gumi a garázsban, fehér krétával vastagon rájuk írva, hogy "vizsgagumi". Azt mondta, mindenki tőle kéri kölcsön, ha műszakira megy az autó, utána meg járnak azzal ami van, leginkább tükörradiállal. Majd szerzek én is egy vizsgalámpabúrát, aztán világítok azzal, utána meg mehet vissza, ami van. Nem hanyagságból, csak egyrészt így tetszik a kocsim, másrészt évek óta nem találni hátsó lámpát GTV-hez. Majd megoldom, mert mégsem kockáznám be a vastelepen a kocsimat egy búra miatt, ha nem muszáj. És persze én kérek elnézést, hogy létezem. Nem akartam...