az autós blog és podcast

Walter de Silva, sportosság az átlag polgárnak

2020. április 21. - GTV1986

Aki kicsit is rajong az autókért az hallott már a nagy tervezők neveiről. Walter de Silva munkáit úgy kezdtem el imádni, hogy még a nevét sem tudtam. Olyan ez, mint amikor az ember filmet néz. Ha többször hasonlóan kiemelkedő filmet lát, már megnézni ki a rendező. Az autó pedig csak egy négykerekű doboz, amit az autóipar rendezői, a dizájnerek tesznek kívánatossá, szerethetővé.

Teljes nevén Walter Maria de Silva Olaszországban látta meg a napvilágot 1951-ben, és mint az olasz autótervezők általában, ahová ment, ott maradandót alkotott. Azt sokan tudják, hogy ő rajzolta a youngtimerré érő 156-os Alfát, vagy a Seat auto emoción filozófiát követő Leon MK2, Toledo MK3 és Altea modelleket. Az már kevésbé közismert, hogy számos VW és Audi formatervét is ő alkotta meg. Valahogy a saját Seat Toledomba (MK2) is mindig beleláttam egy Alfát, mindig azt éreztem, hogy ez egy Alfa, csak pont annyira van átrajzolva, hogy ne az legyen. Elég csak megnézni a gyári körlyukas Seat felnit. Munkásságára jellemző, hogy nem éleket, hanem íveket használ, és rendezi őket úgy, hogy sportos formát alkossanak. Mégis ezt a sportosságot úgy teszi, hogy, hogy nem lesz agresszív hatása, csak vonzó. Mint az a nő amelyik a megfelelő helyeken gömbölyödik, és nem akar ezzel vezetői munkahelyekre pályázni.

A képre kattintva galéria nyílik

 

Mondhatni ő azon úttörő formatervezők közé tartozik, akik a mindennapi autóinkba elhozták a sportosságot, elsősorban a külsőségekben. Tudjátok, hogy menő legyen a kocsink. Ez egy olyan dolog, amire minden ember vágyik, kicsit vagy nagyon. Hiszen a többség megveszi a piros-fekete üléshuzatot, és a bőrözött kormányvédőt, a jégkék led szettet és a pimp felnit a kocsijára. Persze, egy bizonyos szint felett ez gagyi, de mindenki szeretne egy szeletet a tortából, különben csak szürke, régi swiftek rohangálnának az utakon, három hengeres motorral, 53 lóerővel, esetleg kombiban. Azóta megtanultuk, hogy a gyári pimp a legjobb, azt profi marketing- és mérnökcsapat tervezte oda. Nem túl sok, nem túl kevés, pont elég. Ha mi szeretnénk vadítani a gyári kinézetet, nagyon sok pénzért talán sikerül megvalósítani, hogy szép is legyen, de ez kevesek kiváltsága. A 90-es évekig a sportosság elsősorban pénzkérdés volt. Aki megbírta fizetni a sportkocsit, annak jutott, akinek meg egy 1.2-es kompaktra telt a nehezen megkeresett forintokból, annak nem járt a figyelem. Aztán jött Walter De Silva és megrajzolta például az Alfa 147-t 2000-ben vagy a Seat Ibizát 2002-ben, ami nagyon sok magyar háziasszonynak lett a kedvenc mindennapi futkosós autója. Vagy az első Seat Leonok, amik családi autóként kezdték, majd nagyon sokan választották a kispolgári tuning ötleteik tárgyának, és egy korabeli 1.9 TDi motorral már mentek is. Ez az időszak volt, amikor még jól elkülöníthető volt egy konszernen belül, hogy melyik márka a luxus, a sportos, és a hétköznapi. Ha visszagondolunk a Volkswagen konszern is hasonlóan, egymástól jól elkülönülő márkákkal bírt, úgy mint Seat mint sportos, Audi mint prémium, VW mint polgári, Skoda mint a szegény ember igás lova. 

A képre kattintva galéria nyílik

 

Walter de Silva későbbi munkái közé tartozik az Audinak az a mindenki által ismert megoldása, amit arrafelé space frame hűtőrácsnak hívnak, és nagyon kívánatossá tette az Audi modelljeit a nagyközönség számára. A mester személyes kedvence a 2007-es Audi A5 komplett formaterve, és ha nézzük, még ezt sem találjuk agresszívnak. Walter de Silva nevéhez fűződik még az Audi R8, mint a "szegényember" Lamborghinije, vagy a VW Scirocco, ami nekem is személyes nagy kedvencem, pedig alapvetően nem szeretem a Volkswagen autók formavilágát.

A képre kattintva galéria nyílik

 

De vajon mivel foglalkozik most a 69 éves mester? Mi mással, mint az autóknál is közkedveltebb és rajongással imádott tárgyakkal: női cipőket tervez. Ne nevessünk rajta, hiszen ez legalább akkora feladat, mint egy autót megtervezni. Ha tőlem megkérdezik, miért fényesítem mindig az autóimat, mindig azt szoktam válaszolni, hogy az autó olyan, mint a cipőnk. Járunk vele, megítélnek a kinézete alapján minket. A női cipő nem kevésbé ilyen. Aki szívesen pihentetné a szemét a mester ezen munkáin, itt megteheti.

Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon.

Legújabb cikkünket olvastad már?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr6015625826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása