Következzen egy igazi körlámpás poszt a blog címéhez méltóan. A legújabb autókban egyre gyakoribb a ledes, illetve lézeres fényszórók, viszont a többség még a jó öreg halogénnel fut az utakon. Mindenkiben felmerülhet a gondolat, hogy mennyivel jobb lenne, ha az átlagosnál többszörösen jobban világítana az ő lámpája, lehetőleg minél kevesebb pénzért. A saját példámon keresztül körbejártam kicsit a témát.
Történt ugyanis, hogy a Alfámban a tompított fényszóróba valamelyik előző tulajdonos egy xenon szettet rakott. A fényszóró még alapvetően alkalmas is lehetett volna rá, hiszen projektoros, azonban mégsem láttam vele. A kék fényű xenon, ami közelről jól mutat, nem remekelt túlságosan az út megvilágításában. A vetítési kép rendben volt a projektornak hála, azonban a fényerő közel sem volt megfelelő. Ráadásul a kékes fényben közel sem ismerhetőek fel úgy az útszéli alakzatok, mint egy sárgább fényűvel. Mit lehet hát tenni? Csere érett lett.
Ez a xenon izzó már egy kicsit homályos volt
Xenon
Megtehettem volna, hogy az eddigihez hasonlóan xenont építek az autóba. Az autóban levő "Xenon Ballast" névre hallgató, nyilván kínai, olcsó xenon szettben nem lehetett csak az izzót cserélni. Azt gondolom, hogy az a xenon szett, ahol 40 euroba kerül egy komplett átalakító készlet, nem lehet jó. Egyszerűen azért, mert a gyári xenon lámpákban az izzónak darabja kezdődik 100-150 eurónál, pedig ugyanarról a technológiáról beszélünk. Ezen túlmenően nem is lett volna szabályos, mivel a xenon lámpához lámpamosót is előír a törvény, az pedig nincs az autómban. Vállalható Xenon átalakító készletet pedig nem találtam, drágán sem.
Szép, csak gyenge a fénye. 117336 luxot mértem
LED
Adná magát, hogy a takarékos LED technológiát válasszam, azonban az előnyei mellett nem kevés hátránya is van. Ahhoz, hogy a "LED izzók" energiahatékonysága jobb, kétség sem fér. Látjuk a nappali menetfényeken is, hogy mekkora fényereje van egy ilyen lednek, ami - valljuk be - vakító élmény. Találunk belőle a nagy márkáknál is megoldást, úgy mint Osram és Tungsram, viszont mélyen a zsebébe kell nyúlni annak, aki ilyet szeretne, ugyanis 25.000-50.000 forintos vételáron kínálnak egy párat. Az ebayről rendelt kínaiból pedig találunk a párezer forintostól a közepesen drágáig. Mindegyik megígéri nekünk a világ összes lumenjét, de ezeknek ne dőljünk be. Nézegethetünk teszteket a neten, de zsákbamacska lesz mind. Azon túl, hogy a törvény tiltja a ledes fényforrás beszerelését halogén lámpatestbe, van még egy problémám, mégpedig a vetítési kép. A lednek, bár megvan a kellő fényereje, de nem teríti azt szépen, kvázi egy pontban világít erősen. Ezt próbálja a gyártók többsége megoldani úgy, hogy több ledet pakol az izzóra, ám ennek ellenére sem fogunk homogén vetítési képet kapni, hanem lesznek benne világosabb és halványabb foltok. Ezáltal ugyanott lennék, mint a jelenlegi xenonnal, azt pedig nem akartam, hogy ne érjek el javulást baromi sok pénzért.
Ez a ledes izzó csak két irányba világít
A jó öreg halogén
Végül maradtam a gyári, halogén megoldásnál. Szabványnak megfelelően kiváló vetítési képpel, és barátságos vételárral. Azon túl, hogy bevált megoldásról van szó, itt is választhatunk nagyobb fényerejű változatokból, ez esetben az izzó élettartama rövidebb lesz. Mivel egy xenon vagy egy led szettnél lényegesen olcsóbban, 5000 forint környékén hozzájutunk egy pár márkás izzóhoz, így biztos, hogy a költségeink itt lesznek a legalacsonyabbak. Őszintén szólva, nem lett jobb mint a gyári, de jobb lett, mint az utólagos xenon. Telefonnal megmérve kb 2x annyival több fény jött ki a halogénből, mint a xenonból. Habár nem maradt olyan fancy kék a fénye, hanem csak unalmas sárga, de legalább látok vele, és egy lámpánál ez az elsődleges.
Nem olyan szép kék a színe, de legalább látni vele. 207070 lux a fényerő!
A megfejtésem tehát az utólagos átalakításra az, hogy ha valaki jobb lámpát szeretne, akkor vegyen egy olyan autót, amiben az van. Amit egy mérnök csapat megtervezett és mérésekkel alátámasztva jónak minősített, azt néhány kínai által összetákolt xenon vagy led szett nem tudja helyettesíteni, bármennyire is azt hirdeti a csomagolása.