az autós blog és podcast

Hogyan építs autóhifit? - fejegységekről

2020. április 25. - GTV1986

Itt a tavasz, így - ha bandázni nem is lehet - az autóval törődés még kijárási korlátozás idején is belefér, hiszen többnyire egyszemélyes sport. Az autóhifi bütykölése az egyszerűbb feladatok közé tartozik, hiszen jóformán még műhely nélkül is megoldható egy nagyobb upgrade. Három részes cikket terveztem az autóhifiről, így most elsősorban fejegységekről (avagy autórádiókról) szeretnék néhány keresetlen gondolatot a papírra vetni, a teljesség igénye nélkül, valamint arról, hogyan is álljunk neki? 

Mindenki szereti, ha az autójában "jó" hangrendszer található. A legtöbbeket kielégít, ha szép színesek a kábelek, meg sokszínűen világít a fejegység, de azon túl, hogy nézzen ki jól, a legfontosabb, hogy minőségibb hangzást szeretnénk elérni. Ne csak hangosabb legyen a rendszerünk, hanem elő tudjunk csalogatni olyan hangokat is, amiket eddig nem. Megvan az érzés, amikor egy dalt unásig hallunk a rádióban, és amikor meghallgatjuk ugyanazt a számot egy profibb rendszeren, jobb minőségben, mint ha sokkal jobb lenne? Nincs egy másként az autóban sem. Mielőtt nekiállunk fejleszteni, érdemes kikérni autóhifi hangrendszer építésében jártas szakember véleményét is, habár ez is olyan mint egy kisegyház, mindenki másra esküszik.

 

Hogyan is kezdjük? Először is, mérjük fel az igényeinket és az autónk adottságait. Jók a 16 hangszórós Mark Levinson, Bang&Olufsen, Bose és Burmeister hifik, de komoly faragás nélkül sosem fogjuk ugyanazt a hangzást elérni egy Astrában, mint egy Lexusban. Egy autóban a hangszórók helyét az autógyár dönti el, többnyire ezekkel a hangszóró helyekkel, rádió méretekkel gazdálkodhatunk. Fontos, hogy rendszerben gondolkodjunk, így tudunk majd a végén az igényeinkhez legjobban passzoló hangzást elérni. Olyan kérdéseket kell feltenned magadnak, mint például milyen zenéket hallgatsz, nagyjából mekkora hangerővel, az autóval milyen hosszú úton és mekkora sebességnél szoktál legtöbbször zenét hallgatni, mi a bajod a mostani hangzással, mennyi pénzed van rá? Tehát ha csak az az elvárás, hogy üssön nagyot, akkor gondold át az életed. 

Egy személyes sztorit is beszúrnék ide. Történt egyszer - kb 10 évvel ezelőtt - hogy a megvásárolt autómban egy olcsó MNC fejegység volt, amivel vettem. Bár a CD-t a lejátszója nem játszotta le, de cserébe simán bekapcsolt hajnal 3-kor a parkolóban, amire csak azért ébredtem fel, mert full hangerőn állítottam le a Fatboy Slim - You're not from Brighton-t amikor leparkoltam. Szóval rádióból csak minőségit, sok bosszúságtól megkímél.

A rendszer szíve a fejegység!

A fejegységnek nem csak az a dolga, hogy befogja a MusicFm-t, hanem egy sereg egyéb dolgot is tudnia kell ahhoz, hogy jól szolgáljon minket. Már az alap, belépő szintű modelleknél is elvárás a megbízhatóság, így nem érdemes noname kínai fejegységekkel bajlódni, még akkor sem, ha mindent is ígér. Egy rádió szóljon ugyanolyan jó minőségben 5 év múlva, mint újkorában. Jó alapanyagokból lehet jót főzni, így ebben az esetben a nagy gyártóktól válasszunk. Egy átlag polgár olyan márkákkal fog találkozni, mint a Pioneer, Alpine, Kenwood, Blaupunkt, stb. Mindegyiknek van olcsó és kevesebbet tudó, vagy drága de sokkal többet kínáló modellje, pénztárcánkhoz mérten válasszunk. 

A használhatóság tekintetében a fejegységek igazából célszerszámok, nincs mindent is tudó. Ha mi nem hallgatunk CD-t, ellenben Spotify-t igen, akkor CD mechanika nélküli, bluetooth kapcsolattal rendelkező autórádióra lesz szükségünk. Ha a legjobb minőségben szeretnénk zenéinket élvezni, akkor a FLAC veszteségmentes tömörítésű zeneformátumot támogató fejegység a miénk. A legtöbb autórádió rendelkezik erősítő kimenettel mélyládához, azonban ha az ajtókban levő hangszórókat is erősítőre szeretnénk kötni, úgy ilyen, külön kimenetekkel ellátott rádiót keressünk. Azt se felejtsük el lemérni, hogy autónkban a fejegység helyének kialakításánál kellő mélység áll-e a rendelkezésünkre. Nincs is annál kellemetlenebb, amikor a drága pénzért megvett új rádiónk nem fér be a helyére.

Egy Pioneer PRS80 csúcskategóriás fejegység hátulnézetből

Vannak egy fejegységnek is extrái, úgy mint a Time Alignment, amikor beállíthatjuk, hogy a fülünktől melyik hangszóró hány centiméterre található, és így minden hangszórót azonos hangerővel hallhatunk. Ha becsukjuk a szemünket, nem tudjuk megmondani, honnan jön a hang. A beépített aktív hangváltóval pedig pontosan beállíthatjuk, hogy melyik hangszórón, melyik hangok jöjjenek csak és kizárólag. Így például abban az esetben, ha hangváltó nélkül küldjük rá a jelet egy mélyládára, szólni fog szépen a mély, valahogy szólni fog a középtartomány, és torzítani fognak a magas hangok. A hangváltó abban segít, hogy - a példánál maradva - a mélyládánkra csak a mély hangok kerülhessenek, a magas hangok pedig kerüljék el, és csak a csipogókon szóljanak. Továbbá a külön változtatható gomb és kijelző színekkel az autónk műszerfal világításához igazíthatjuk legújabb rádiónkat.

Számomra nincs is annál cikibb, ha egy narancssárga műszerfal világítás mellett kéklik a rádió fénye. 

Összegezve tehát:

- Mindenki mérje fel pontosan, mire szeretné használni a fejegységet és hogy mennyi pénze van rá.

- Kérjétek ki egy autóhifi építésben jártas ember tanácsát! Ha abszolút nincs műszaki érzéketek, akkor vigyétek el az autót egy profi autóhifi építő műhelybe, különben még rosszabb is lehet, mint előtte, nagyon sok pénzért.

- Ha limitált a keret a hifiépítésre, akkor inkább egy jó fejegységet vegyünk, és közepes hangszórókat hozzá, mint egy kínai szuperolcsó fejegységet, drága hangszórókkal. 

Extrákból bölcsen válasszunk! Ne fizessünk olyanért, amit sosem fogunk kihasználni. Az autórádiót magunknak vesszük, nem a haveroknak, vagy az utasoknak.

- Érdemes rászánni a pénzt a profi fejegységekre, mert pl egy Pioneer DEH80PRS-t még autó eladás esetén is tovább lehet vinni, és érdemes is.

Nincs más hátra, mint felcsapni a megfelelő webshopokat, és megrendelni a kívánt fejegységet! A következő részben a hangszórókról fogok értekezni, ne hagyjátok ki!

Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon.

Legújabb cikkünket olvastad már?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr7115640772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása