az autós blog és podcast

Kormány felújítás 1/2

2021. március 25. - GTV1986

Úgy alakult, hogy - szokásomhoz híven - fejembe vettem valamikor még az ősszel, hogy elkezdek kincsekre vadászni a Füleshez (Alfa Romeo 166). Egyrészt ki kellett javítanom az extráinak egy részét, mint az állófűtés vagy a xenon fényszórók, másrészt olyan hiányzó extrákat szerettem volna pótolni, mint a gyári hifi erősítő és equalizer (DSP), hátsó szélvédő napvédő roló, vagy egy fa multikormány. Mindegyik megérne egy posztot, de most az utóbbiról lesz szó.

Az én 166-os Alfámat bőr multikormánnyal szerelték fel, ami akkoriban (2001) jelentős extrának számított. Már önmagában az, hogy bőr is ritkaságszámba ment, de a multikormányok is akkoriban kezdtek el elterjedni. Ennek megfelelően a legtöbb 166-os alfában nincsen ilyen, lehet a középkonzolon matatni, ha az ember feljebb tekerné a hangerőt a 10 hangszórós hifin (Milyen csöves!). Szóval az történt, hogy miután néhány hónapig kergettem az überritka multikormányomhoz légzsák átvezető gyűrűt, eszembe jutott, hogy létezik ebből fa verzió is, és ha már egyszer leveszem a kormányt, akkor valami elegánsabbat tennék vissza. Ez persze csak fokozza a ritkaság faktort, mert hogy fa is legyen, az kb a multikormányok tizedét teszi ki. Nekem valahogy a bőr kormány a sportos, a fa az elegáns, a 166 pedig egy elegáns autó. Fel is dobtam a facebook csoportban, hogy ha valakinél kallódik egy, akkor vevő lennék rá. Nem is sokára - oltári mázlival - előkerült egy nagyon lelakott példány. A lakk leverődve róla több helyen, a bőr rommá repedezve, és az egész csak úgy ragadt a zsíros tenyérkosztól. A srác, aki árulta csak tartalékba rakta el, de végül is 5000 Ft-ért megvált tőle, ami még így felújítandó állapotában is baráti ár. Kb egy nullával kevesebb, mint amit ér, szóval meg is vettem.

Felújítás előtti képek

Először arra gondoltam, hogy felújíttatom egy profi műhellyel, de hamar rájöttem, hogy nincs az ilyen helyeknek szabad kapacitása 1db kormányra, és még ha lenne is, elég borsos összeget emésztene fel (kb 50.000 Ft), lévén a bőrt cserélni kell és a fa részeket is újra kell lakkozni. Polihisztorságom ismét győzedelmeskedett, majd meg tudom azt csinálni én is! Spoiler alert! Sikerült, de azért nem volt egy kélyhömpöly.

20201218_150416.jpg

Egy jó légzsák átvezető gyűrű csere...

Az Alapjárat cikke nyújtotta az alapot, de számos angol nyelvű cikket is elolvastam a témában. Azt hamar megértettem, hogy két dolgon múlik a siker: a felhasznált anyagok minőségén és sok-sok türelmen. Először a fa részek felújításával kezdtem, mivel a repedezett bőrt akár cseréltetem, akár felújítom, lényegesen egyszerűbb a felújított fára tenni, mint fordítva.

Csiszolás

Első a csiszolás, amit mindenki alábecsül, pedig ez a legfontosabb lépése a felújítási munkáknak: az elődolgozás. Mindenképpen kell egy jó pormaszk, és nem a 200 forintosból! Olyan, ami rendesen zár és szűr, mert rengeteg por lesz, és sem a lakk, sem a fa porát nem jó tüdőre szívni (előbbi lehet rákkeltő, utóbbi pedig biztosan az). A lakkal nem spóroltak az olaszok, jutott szépen a kormányra. Először 400-as csiszolópapírral próbálkoztam, de hamar eljutottam a 60-as papírig. Gyorsan telítődik, rengeteg a por és a 60-as jó arra, hogy a nagyja lakkot lehozza. Vigyázni kell, hogy lehetőleg a fa anyagából ne csiszoljunk. Ezt onnan lehet tudni, hogy a lakk megcsiszolva fehér, a fa pedig barna. Amíg a tisztán fa részeket csiszoltam, addig szépen haladtam, egészen addig, amíg el nem jutottam a fa és bőr találkozásáig. Itt baromi óvatosan, hogy a lehető legkevésbé rongáljam meg a bőrt. Aprólékos, sziszifuszi munka, hogy a lehető legtöbb lakkot leszedjük, és a lehető legkevesebb kárt tegyük a bőrben. Nekem 3 órán keresztül tartott a művelet, és 3 napig éreztem a jobb oldalamat utána.

Csiszolás előtt és után

Portalanítás, maszkolás

Annak a tengernyi pornak, amit lecsiszoltunk, jelentős része gondolta úgy, hogy a kormány zegzugos részeiben talál magának helyet. Ha van egy jó kompresszorunk, akkor érdemes alaposan kifújatni, ha nincs, akkor jön a kisecset és a porszívó, ami hasonlóan hatékony, csak sokkal több idő. Enyhén átitattam egy papírtörlőt denaturált szesszel, és áttöröltem vele a fa részeket, ezzel a zsírtalanítás és portalanítás együtt meg is volt. Nem szabad elöntözni a rongyot, mert beszívja a fa! Ezután a folytatás gumikesztyűben történt, hogy ne fogdossam össze a lezsírtalanított felületet. Jöhetett a maszkolás, rendes Tesa maszkolószalaggal. Nem a legjobb, de lényegesen olcsóbb, mint a 3M. Szépen 2-3 centis darabokból lemaszkoltam a bőr részeket, illetve a vastagabbikkal pedig minden mást. Mondtam már mennyi türelmem van az ilyen aprólékos munkához? (Semmi) Pedig itt is oda kell figyelni, hogy minden részt elfedjünk, mert a lakk aztán a legapróbb részeket is megtalálja. Illetve a bőr és a fa találkozásánál ügyelni rá, hogy ne legyen átfedés, és a szalag széleit szépen betömködni a vájúba. Ha ezen mind túl vagyunk, már fújhatunk is. 

20210324_180607.jpg

Hogyan rakjuk ki 2 centis darabokból a maszkolást

Színezés, lakkozás

Ezt a részét a felújításnak érdemes jól szellőző helyen végezni, mert hogy szintetikus anyaggal dolgozunk, az oldószer kipárolgása büdös, és mérgező is. A kormány színét meg lehet változtatni, vannak különféle lazúrok erre a célra, vagy színes lakkok. A japán cseresznye szín tetszett volna, de úgy voltam vele, hogy nem akarok vele ennyit pöcsölni, és végül nem is bántam meg. A Montana Synthetic Varnish-t használtam a lakkozáshoz. Előtte nem ismertem, de ezt ajánlotta az Alapjáratos cikk, én pedig szeretek hinni azoknak, akik már csináltak ilyesmit. A lakkozás többféleképpen történhet aszerint, hogy milyen végeredményt szeretnénk. Ha azt szeretnénk, hogy érezzük a tenyerünk alatt a szálkákat is, akkor halovány lakkréteget kell felvinni. Ha azt szeretnénk, hogy csillogjon, mint a wixolt parketta, akkor pedig többet, ami lehetőleg jól terül. A gyári az utóbbi volt, de nekem jobban bejön, ha fa tapintása van egy fából készült tárgynak, így az előbbi mellett döntöttem. a Montana lakk pedig nem is alkalmas a tükör felület képzésére, mivel 5 perc alatt "meghúz", így amit odafújtunk, az úgy fog megkötni, ahogy elsőre kinéz. 20 centiről illene ködölni, de akkor pöttyös lesz a felület. 10 centiről sokkal hatásosabb. Ennek a lakknak alapból van egy kicsit sárgás/vöröses színe, így az eredeti sötétbarna helyett szép, vöröses végeredményt kaptam, ami már nem is áll olyan távol a japán cseresznyétől. A ködölés inkább több rétegben történjen vékonyan, mint vastagon. Kb 6-8 vékony réteg kell a kívánt hatás eléréséhez, ez kb fél flakon lakk.

20210325_090109.jpg

Egész korrekt lett a lakkozás

Utómunka

A kívánt eredmény nyilván nem lesz olyan makulátlan, mint ha egy profi műhelyben csináltattuk volna, de sokkal szebb lesz, mint egy öreg, lepattogzott fényű tárgy esetében. Ha valahol megfolyt a lakk, vagy hibát látunk, akkor száradás után vissza kell csiszolni, és azt a részt újrafújni. Nekem az első fa lakkozásom, és csak 1-2 helyen folyt meg, de csak annyira enyhén, hogy 10cm-ről nézve látszik. Még végig simítva sem érezni, szóval hagytam élni. A száradás 2-3 nap is lehet hőmérséklettől függően. A Montana egy karcálló lakk, ami úgy karcálló, hogy egy kicsit puha marad,így ha megkarcolod, kiugorja magát. Ha vastagabb tükörfényt szeretnénk, érdemes kemény lakkot használni. Ha végeztünk a lakkozással és meg is száradt legalább nagyjából a felület, jöhet a maszkolás eltávolítása. Ezt apránként  sniccerrel kell végezni úgy, hogy a szalag szélénél enyhén és óvatosan megvágjuk a lakkot a szikével, hogy ne legyen rojtos a lakk széle az eltávolítás után. Említettem, hogy mennyire szeretem, az ilyen jellegű pöcsölést? :)

20210325_090948.jpg

A maszkolás óvatos leszedése

A következő részben a bőrözött felület felújításával fogunk foglalkozni. 

 

Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon.

Legújabb cikkünket olvastad már?

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr2116479238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása