az autós blog és podcast

Kormány felújítás 2/2

2021. április 25. - GTV1986

A múltkor megénekeltem, hogy kopott fakormányunkat hogyan lehet ismét - a kézügyességünk függvényében - középszar vagy szép állapotúra felhozni. Most szólnék néhány szót a bőr felújításáról, amihez a Fülesből kikerült, kopott bőr multikormányt választottam tesztalanyul.

 20201126_180849.jpg

Nem szép a kopott bőrkormány a GTV-ben sem :(

Először is, lehetünk akármilyen pengék, házilagos módszerekkel sosem lesz teljesen olyan, mint a gyári. Szebb lesz, sőt, sokkal szebb, mint kopott állapotában, de sosem lesz 100%-os. Miért? Mert a bőr felújítása egy profi műhelyben nem sokban különbözik a karosszéria felújításától. Csiszolnak, fillerrel kitöltik a repedéseket, majd színre fújják a bőrt. Ha nincs otthon kompresszorunk, akkor szivaccsal tudjuk feljuttatni a festéket a felületre, és bármilyen ügyesek is vagyunk, kicsit csíkos marad. Ezzel a technikával ez a max amit elérhetünk, de ezzel együtt is érdemes belevágni. 

COLOURLOCK Leather Steering Wheel Kit (Black)

Egy rendes bőrfelújító készlet

Egyszerű, mezei, garázsban henkölő szerencsétlenként úgy gondoltam, hogy beruházok egy bőrkormány felújító szettre. A Colourlock Steering Wheel Kit a Politechtől jött kb 14 db pisztolyorrú Mátyásért cserébe (postával). Mondhatnánk, hogy néhány sör árával többért már újra is lehetne bőrözni a kormányt, viszont egy ilyen készlet nem csak egy kormány felújítására elég, hanem simán 2-3 kormányt meg lehet vele szépíteni, úgy meg már elég jó a deal. A pakk egyébként igen bőségesen ellát minket a szükséges alapanyagokkal, amely:

1x 30ml kíméletes bőrtisztító (gumikesztyű azért ajánlott)

1x 225ml bőrtisztító alkohol (több, mint elég)

1 db csiszoló lap (kb 1000-es csiszolópapírnak felel meg)

1x 30ml fekete bőr festék (csak fekete van)

1x 30ml védőbevonat

1x 15ml elefántzsír (remélem csak nevében elefánt...)

2x szivacs (festéshez, pucoláshoz)

2x mikroszálas kendő

Mint azt láthatjuk is, tényleg van itt minden. Egyetlen dolgot viszont hiányoltam a készletből, a fillert. A repedéseket, karcolásokat így nincs mivel feltölteni. Persze átfestjük ezeket a fedetlen részeket, de kevésbé lesz tartós.

Első körben az egyik szivacsdarabra öntünk egy kis bőrtisztítót, és alaposan áttöröljük a festendő felületeket. Ez szépen leszedi a zsíros dolgokat (wax, kézkrém, stb), illetve a rátapadt koszt. Amíg szárad a felület, beszélgessünk el a bőrkormányról. Nem árulok el nagy titkot, hogy amelyik bőrkormány fényes, az 99%-ban a ráragadt kosztól van. Egy sima nedves törlőkendővel megpucolva megdöbbentő lehet, mennyi retket bírnak a bőrök el anélkül, hogy nagyon feltűnő lenne. A bőr kormánynak általában két nagy ellensége van, a kézkrém, illetve a víz. Plusz a nyíró dolgok, mint a gyűrű, meg a smirgli tenyér, a kaparászásról nem is beszélve. A bőr egy igényes dolog, tessék rá vigyázni! Köszi.

Ha megszáradt a felület, nekiállhatunk csiszolni. Nem kell durván odanyomni, csak éppen hogy felérdesíteni a felületet, hogy legyen mire tapadnia az új rétegnek. Nem érdemes leradírozni az előző festést, felesleges is. A csiszolás hatására poros lesz a felület, ezt a mikroszálasra löttyintett alkohollal lehet letörölni, illetve a maradék zsíros dolgokat is lehozza. Szintén nem kell locsolni, éppen legyen nedves a rongy. Tudniillik a az alkohol szárítja a bűrt.

A felcsiszolás után a legborzasztóbb a látvány

Ezután néz ki a leggatyábbul a kormányunk, és erős a gondolat bennünk aziránt, hogy vajon jó lesz-e ez a festék? Itatunk egy keveset a második szivacsunkra, és szépen elkezdjük bepacsmagolni vele a felületet. Ezúttal is ökölszabály, hogy inkább több vékonyabb réteget vigyünk fel, mint egyszerre sokat. Ha fogy a szín a szivacsból, öntünk még rá, és pacsmagolhatunk tovább. Annyi réteget vigyünk fel (kb 2-3), hogy a legeldugottabb sarokban is szépen fedjen a festék. Kezd újra vonzó külsőt ölteni szeretett gépkocsink kormánya. 

A pőre, frissen festett felület nagyon sérülékeny, védeni kell, és erre mindjárt két lehetőségünk is van a csomagban. Mielőtt a védelmi módok bármelyikét alkalmaznánk kell várni 24 órát, hogy mindegy vegyszer kipárologhasson a festékből. Az újabb kocsikban a bőrkormány inkább matt felületű, mint fényes. Aki ilyen hatást szeretne elérni, az használja a csomagban található védőbevonatot. Akinek régebbi autója van (pl 90-es évek vagy az előtti), azoknak gyárilag enyhén selyemfényű volt a bőr újkorában, nekik egy "elefánt" zsír van a pakkban, kis acél tégelyben. Remélem egyetlen elefántnak sem kellett elhullania azért, hogy az én kormányom szebb lehessen, így én akarom hinni, hogy ez csak egy márkanév. Szó mi szó, én az utóbbi mellett döntöttem az idén 20. életévét töltött Fülesnél, és nagyon impozáns lett a végeredmény. 

Szép lett a végeredmény, de a filler azért kellett volna

Mivel a mutatványhoz kb 1/3 részét használtam el a készletnek, még bőven jut majd a GTV kormányára is. Kelleni is fog, mert az sokkal gatyábbul néz ki. Oké a Füles kormánya csíkos lett kicsit a szivacsos festéstől, de sokkal szebb lett mint volt. Egybefüggő a fekete felület, nem tarkítják karcolások és hámló festékdarabok. Aki makulátlan eredményt szeretne, egy húszas körül már újra lehet bőröztetni egy kormányt. Csak ott sorszámot kell húzni a szakinál, plusz nincs kormányunk egy pár napig. Ezt a felújítást kis kézügyességgel pedig 1-2 óra alatt lezongorázhatjuk. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr1216512804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása