az autós blog és podcast

Nincs állófűtés a 166-ban

2021. december 21. - GTV1986

De van, csak még sincs. Mert hogy rossz, illetve később kiderült hogy jó, de annyira mégsem. Meg amúgy is, mi az az állófűtés ugye, meg minek olyan, és egyáltalán kit érdekel egy 20 éves kocsiban? 

 standheizung-e1600055505654.jpg

Kezdjük ott, hogy magyarázkodom kicsit, mert kimaradt egy podcast és blog is csak kéthavonta van, és akkor is alig. Hát, van az úgy, hogy nincs ihlet, meg van az amúgy, hogy ihlet van, csak idő nincs. A(z) rabszolgalét alkalmazotti lét sajnos annyira le tud zabálni, hogy nincs erőm írni. A munkahelyen blogot írni, meg még a Facebookozásnál is nagyobb sértés, szóval ezért csappant meg a cikkek száma. A podcast meg hát páros műfaj, és ha épp nem nálam állnak fent az előbb említett kifogások, akkor Gábor nem ér rá. Meg év vége, karácsony, és az ezzel járó felszopó, lebaszó, rohanó körök. Az idő a legdrágább portéka, bár az állófűtés majdnem túllicitálta.

letoltes.jpg

Szóval állófűtés, ami gyárilag egy rendelhető extra sok autóban, így bölcsen a 166-ba is beikszelte a nagyszerű orvosdoktor, aki 2001-ben megvásárolta a kocsimat a szalonban. Ez tulajdonképpen egy olyan Webasto kályha, ami áll egy gázolajos égéstérből, ahol elégetve a naftát melegíti a hűtővizet az autóban. Képzeljük el a jeges zimankót, amit a napokban a bőrünkön is érzünk. Minusz 5-10 fok, az autó áll az utcán, tehát a benne levő minden is ennyi fokos. A hűtővíz, az olaj, az üzemanyag jó esetben is maximum nulla fokos, tehát kurva hideg. A motort meg ezeket az anyagokat pedig nagyjából úgy tervezték, hogy 100 fok körül működjenek jól.

Tehát ott tartottunk, hogy hideg van. Magadra öltöd a pulóvert, sálat, kabátot, sapkát, majd unottan elindulsz a kocsi felé. Csíp az a rohadt szél is - ismered fel mikor a lépcsőházból is kiérsz. A kocsi lefagyva, az ajtó is úgy nyílik, mint ha egy csipszes zacskót tépnél fel. A fenekeden érzed a jeges csókot, amit az ülés ad, miközben a gyújtást ráadva a ködpárás műszerfalon pislákolva éledezni kezdenek a kontroll lámpák. Néhány kéretlen nyekergés az önindítóval és ordítva életre kel a jeges pokolból a motor. Hörögve kiabál a nyomorult kétezres fordulaton percenként. Közben az olajnál eltelhet egy perc is mire a sziruposra dermedt testét felvonszolja a motor tetejébe, hogy a sok morgó-mozgó alkatrész ott is kenést kapjon, de csak olyan mézes sziruposat. Mindeközben a te talpad alatt már roszog a fehér fű, ahogy kaparod a jeget a szélvédőről. Bölcs vagy, hiszen addig is jár a motor, mert az jó neki, melegszik, és tán mire végzel, a fűtés is már langymeleg lehet, esetleg, ha úgy jön ki a lépés. 

És most lássuk az autó szemszögéből ugyanezt.

Kis gazdám sajnos nem kényeztet el egy garázzsal, így itt dideregtem az utcán egész este. De már jön, látom, ott van a lépcsőházban! Biztos ki jön és betakargat egy kellemes, belül plüss ponyvával, mint ahogy a szomszéd autóval is lett. Szzz, ez fájt, feltépte az ajtómat. Szegény gumikédereimnek ez olyan, mint kis gazdámnak a fanszőr gyantázás, de sebaj, azért még szeretjük egymást. Jaj ne, be is indít! És már pörgök is, mint akit meglep a bőrös ütvefúró hátulról a kolesszobában és csak szárazon tolja ezerrel! Vagy kétezerrel! Kenés nincs még, a dugattyúk szárazon csiszolódnak a hengerfalon, vezérműtengelyek pedig ütik vágják a hidrotőkéket! De aztán megjön az olaj, ami olyan jó, mint a hideg húsleves a gyulladt toroknak nátha idején. És most kiszáll a kisgazdám és úgy esik a szélvédőmnek, mint ha csak hatvanas csiszolóvászonnal borogathatná az előbbi aktus után kidörzsölt popóját.

Na, hát nagyjából ilyen egy hidegindítás. Az autó motorjában fellépő kopás 70%-ért a hidegindítás felel. Nincs mit tenni, járni kell az autóval hidegben is, így okos mérnökök kitalálták, hogy tegyünk egy kályhát az autóba, ami előmelegíti a hűtővizet - és ezáltal a motort - egész gyorsan az indítás előtt. Ha jól működik, kb 5 perc alatt 50 fokos a motor, amit jó 10 percnyi bőgetéssel érnénk el, ha nem lenne az állófűtés. 

Ez a videó remekül bemutatja, hogy mi történik a motorolajjal hidegben

Történ ugyanis, hogy amikor megvettem a Fülest, az eladó még büszkén újságolta is, hogy van Webasto állófűtés az autóban, és működik is! Aztán néhány héttel később az első zimankós reggel, gondoltam kipróbálom. Halkan duruzsolt a keringető szivattyú, de a kályha csak nem indult be. Annyit tudtam az állófűtésről, hogy amikor beindul, először mindig maxon pörög, majd szépen visszavesz arra a teljesítményre, ami indokolt a felfűtéshez, ez azonban meg sem nyikkant. Jöhet a hibafeltárás, lévén nem túl bonyolult szerkezet egy ilyen kályha.

Hát jó, gondoltam biztosan az üzemanyagpumpa, hiszen a keringető működik, tehát indítaná a kályhát szerencsétlen, de a gázolaj nem jut el a kályháig. Rendeltem egyet az e-bayről, befaragtam, de nincs változás. Ugyanaz a tünet, keringető keringeti a vizet, a kályhából egy füstpamacs, annyi sem jött. Mindenfelé elektromos kimérés után arra jutottam, hogy az akksi gyenge. Közben más anomáliákat is produkált az autó elektromos vonalon, úgy mint rejtélyes légzsák hibák, klímavezérlő hibák, tehát több szempontból is indokolt lett egy új akksi. Egy új akksi megvétele mindig fájó pont, ugyanakkor egy nagy, sok extrával felszerelt autóhoz duplán jó, mivel ebbe nem 20.000 Ft egy akksi, hanem 40.000, mert nagy akksi kell.

How to Tell if Your Battery Has Gone (Or is Going) Bad | Gold Eagle Co

Új üzemanyag pumpa, új akksi, de a kályha még mindig nem indul. A légzsák, meg a klímavezérlő hiba legalább eltűnt, de a Webasto továbbra sem ad életjelet. Mondhattam volna ezen a ponton - vagy bármelyiken - hogy ott egye meg a fene, az autók 99,5%-ban nincs is ilyen ketyere, de én ilyen hülye vagyok, hogy ha egyszer már ott van az autóban, akkor lássa el a funkcióját. Nem akartam tovább feleslegesen cserélni az alkatrészeket, leginkább mert iszonyú drága minden a kályhákhoz. Jó autodidakta módjára szerettem volna én megjavítani. Fórumoztam, cikkeket olvastam, próbáltam tájékozódni. Falak, ezek vártak mindenhol. Sajnos az nekem nem segítség, hogy vigyem el szerelőhöz. Hogyne, a szerelő kiszereli, próbapad, kicserél mindent, majd közli, hogy akkor 150.000 forint lesz jó esetben, vagy csere 300.000-ért és további 80-ért be is szereli az újat, kedvezményesen, ha nála veszem. Köszönöm, én ebből nem kérek. Az információs kor gyermekeként beruháztam egy Webasto diagnosztikára az ebayen, mert minden elektronikával vezérelt dolog javításának első lépése a diagnosztika. 

webastolrfans-09196614.jpg

Egy Webasto Thermo Top C állófűtés metszete

Meglepő volt a diag eredménye, ugyanis a kályha minden komponense átment a teszten, külön-külön mindegyiket el lehetett indítani. Az üzemanyag pumpa szépen kattog, a szellőztető ventilátor zúg, az izzító gyertya izzít, láng van, csak valahogy ezt így egyszerre nem akarja beindítani. Nocsak, a hőmérséklet szenzor azt mondja, hogy 127 fok van, pedig idekint 5 fok sem volt épp. Ó, hát csak ennyi! Egy kétezer forintos hőmérséklet szenzor? Nosza bányásszuk ki a bal első kerék doblemeze mögül! Laza másfél óra után kiszedtem, csakhogy kimérve tulajdonképpen hibátlan értékeket mutat. Újabb fejvakarás...

Közben tavasz lett meg nyár, elnapoltam a kályha javítását. Voltak egyéb kiadásaim is, pl a szélvédő csere, na meg ősszel a fényezős kaland, amit meg is írtam itt már. Közben tovább fórumozva azt a megoldást dobta valaki, hogy meg van főzve a kályha vezérlője nagy valószínűséggel, ha a szenzor jó. Oké, végül is annak a fél tenyérnyi elektromos panelnek el kell viselnie a hideget, meleget, rázkódást 20 éven át, el is fáradhat. Mennyi egy új vezérlő? Az aftermarket 50.000... Itt dobtam egy lottó ötöst, hogy egy szaros elektronika 50 rongy. Mondtam már hogy milyen olcsó minden az állófűtéshez? Áhh, ezt most nem vállalom be. 

s-l400.jpg

Valahogy így nézett ki az én régi vezérlőpanelem is

Teltek múltak a hetek, közben megint megjött a csípős hideg, egyre többször került elő a jégkaparó, hallgattam szerencsétlen dízelmotort, ahogy hidegen üvölt és egyre többet szemeztem az e-bayen a kedvenceim közt az aftermarket vezérlővel. Csalogatott is a rohadék, hogy pl ez csak plug and play, összedugod és meg van oldva minden problémád. Csak meg kell venni, 50ért, de aztán jóság van. Erős voltam, egészen addig, amíg az ebay fel nem dobott egy 20%-os kupont. Úgy meg meg már azért jobb deal... Hát legyen, leütöttem az entert, elutaltam, lesz ami lesz. A sors iróniája, hogy egy magyar bolt árulta. Rendesek voltak, mert az eredeti 15eur shippingből 9 eurót vissza is utaltak. 

Hamar megjött a kis boríték de nem szereltem be egyből. Pár hetet még pihentettem az íróasztalomon, akkora volt a trauma. Egy hétvégén aztán felszívtam magam, ha már csak ennyi van hátra, akkor ki kell cserélni. Azt tudni kell, hogy a kályhát a legkreténebb helyekre szerelik egy autóban. Nem túl nagy, kb 30 x 30 x 10 cm nagyságú dobozt kell elképzelni, ami nem ormótlan, de egy zsúfolt motortérben nem is kicsi. Így esett, hogy az én kocsimban, az 5 méteres hodályban a motor és a tűzfal közé sikerült besuvasztani, alulra. A vezérlő pedig a kályha tetején csücsül, tehát alulról nem férsz hozzá. Mi marad? Ráhajítani egy pokrócot a motorra, majd felfeküdvén a motorra két kézzel matatni a szűk mélységben, ahol csak mindenféle csöveken és kábeleken átverekedve lehet a nyomorult kályhához férni. 

thermotop-47192.jpg

Ez az állófűtés szett újan 300-400.000 Ft + beszerelés

Csatlakozók lehúz és akkor láttam meg, hogy ölték meg a régi vezérlőt. Gondolom régebben is valamit küzdhettek a kályhával, mert valamelyik istenbarma úgy gondolta, hogy gyorsabban csúszik az elektron, ha bezsírozza a kályha elektromos csatlakozóit. De nem kicsit! Tisztességes munkát végzett, mert úszott minden a lítium zsírban, amiről nem vagyok meggyőződve, hogy nem vezeti az áramot. Sanszos, hogy rövidre zárt vele ezt-azt a kókány mester. Hosszas féktisztítózás után, 4 db berohadt csavar választott el a boldogságtól, hogy kioperáljam a régi vezérlőpanelt. Mondtam már milyen jó szűk és sötét helyen csavarhúzóval erőt kifejteni, miközben a csavarhúzó alig fér el? Végül 3 csavar engedett, egy beletört, de nekem így már jó. Szinte ugyanez visszafelé, és be is raktam az új panelt. Még mielőtt mindent fixre visszacsavarozok, jöhet a teszt.

És abban a szent pillanatban feléledt a kályha! Webasto zúgott, szivattyú kattogott, majd leállt és többet nem indult be. Mi rák van? - valami ilyesmire gondolhattam, csak nem ilyen szépen. Diagnosztika elő, ráköt, indít, a hőfokot jól méri, de van két hiba, miszerint túl alacsony feszültség, és lángszenzor hiba. Azt még kívántam volna, hogy egy lángszenzort is cserélni kelljen, de megfogalmazódott bennem, hogy az alacsony feszültség okozhat anomáliákat, ahogy már tapasztaltam, akkor lehet, hogy egyikből következik a másik? Oké, hiba kiüt, motor indít, majd kályha is indít. Ismét felzúgott a Webasto, szépen kattog, fűti a vizet.

 standheizung-winter-funktion-tuning.jpg

Majdnem így éreztem magam, csak nem ilyen menőn

Összeraktam mindent és haza mentem. Fáradt voltam, hideg volt és nagyon késő. Másnap reggel azonban megint nem indult a kályha. Kezdtem nagyon elcsigázott lenni. Jó, hagyjuk kicsit, majd bemegyek másnap dolgozni, aztán a parkolóban kipróbálom, addig töltődik az akku is. Munka után lementem a parkolóba és indítanám a kályhát, de járó motorral se történik semmi. A kollégák meg ott röhögtek rajtam, jár a kocsi, én meg hasalok az autó mellett, hogy lássam a kályha kipufogóját, hogy jön-e rajta valami füst. Hétvégén újabb diagnosztizálás, megint ugyanaz a két hiba; alacsony akku feszültség és lángszenzor hiba. 

Fórumozás, netezés, hibakeresés... Végül megtaláltam, hogy 11,5V alatt nem indít a kályha és ki is zár, ami annyit tesz, hogy amíg a hibát ki nem törlöd belőle, nem tudod újra beindítani. A dízel kályha pedig úgy indul be, mint a dízel autó, van benne egy izzító gyertya, hogy az égésteret magában felfűtse az indulás előtt. Az izzító gyertya pedig iszonyú sok áramot zabál, ezért van az, hogy a dízel autókban télen döglik meg az akksi, mert míg nyáron nem kell súlyos amperekkel izzítani, addig télen bizony keményen terheli az akkumulátort az izzítás. Tehát a kályha izzít és világosan látszott a diagnosztikán, hogy 11,3V-nál nincsen több (álló motornál). Mi következik ebből? Az alig egy éves akksim megint kuka... Ez külön megérne egy blogposztot, hogy honnan meg melyik akksit érdemes megvenni. Persze most én is belenyúltam a tutiba, hogy egy szinte új akksi is lehet gatya...

Legyen itt végül néhány dízel autó, amit hidegben indítanak

Újabb 40.000 Ft, és ezúttal egy Exide Prémium lett a befutó, hátha többet bír. Beszereltem az új akkut, mentem vele egy hosszabbat, és nagy meglepetésemre az autó leállítása után a voltmérő 13,5V-t mutatott, amennyit az előző akksi sosem tudott, újkorában sem. Nem kell mondanom, hogy az új akksi után megszűnt a túl alacsony feszültségre utaló hibaüzenet, és már a lángszenzor sem akar rossz lenni. Azóta ha lemegyek az autómért a zimankós hidegben, nem indítom be a kocsit hidegen, nem kaparom a jeget, csak beindítom a kályhát, és 5 perc után már leheli is a kellemes meleget az autó a szélvédőre. 

A főkönyvi mérleg pedig:

- 1 üzemanyag pumpa 15.000 Ft

- 1 vezérlő 40.000 Ft

- 1 db Webasto diagnosztika 15.000 Ft

- 1 új akksi 40.000 Ft

A végösszeg 110.000 Ft, plusz a munkaidő, amit küzdöttem vele, kb 15 óra, amiben a fórumozás nincs benne. 

 

Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon, illetve Podcast adásainkat itt tudjátok meghallgatni.

Legújabb cikkünket olvastad már?

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr9616790142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása