az autós blog és podcast

Reflektálás: Így lehet csalni a műszaki vizsgán

2020. május 29. - GTV1986

Megjelent a mai napon egy cikk a Totalcaron Zách Dániel tollából, hogy miért és hogyan csalnak a műszaki vizsgán. Magam sem értek egyet a nepperek kétszínű mosolyával, sem a balkáni barchobával, hogy most egy vizsgahelyen van-e "okos vizsga", mégis azt gondolom, hogy van helye az elnézésnek, ha keresünk egy másik nézőpontot.

 

Ez a nézőpont pedig a vidéki kisember autózási kényszere. A világunk fejlődése arra kapacitálja a társadalmunkat, hogy menni kelljen sokat ahhoz, hogy az életét menedzselni tudja az egyenlőtlenségek miatt. Például napjainkban sokkal nagyobb különbség van két óvoda vagy iskola között, mint 30 éve. Ha - teszem azt - a paneldzsungelben lakik valaki, akkor is szeretné a gyerekét jó hírű iskolába járatni. A jó hírű iskola pedig többnyire nem a lakótelep közepén, hanem az elitebb lakókörnyezet közelében van. Gyalog messze van, vidéken a tömegközlekedés pedig csak éppen annyira van, hogy el lehessen mondani, hogy létezik, ezért autózni a legcélszerűbb. A munkahellyel ugyanez a helyzet, többnyire nem ott dolgozunk, ahol lakunk. Vagy ha igen, 2-3-4-5-stb év múlva a nagytöbbség odébb áll, és nem a szomszédba. Város széli ipari parkok, a szomszéd nagyváros belvárosa, ne adj isten külföldön van a mai ember munkahelye. Menni kell sokat, kocsival. És ez csak két markáns példa. Messzebb van még a jobbik bolt, messzebb laknak a rokonok és a barátok, kiesik a telek, vagy ha családi házad van, akkor cuccolni kell rendszeresen valamit (építőanyag, virágföld, stb). Kényszer az autó, mert ha fel is ül valaki a biciklire, nagyon sokkal kellemetlenebb esőben/hóban is tekerni a kiszakadt virágföldes zsákkal a csomagtartón. Az autó egy szükséges dolog a közepes (vagy jobb) minőségű élethez, mint a mobiltelefon, vagy a mikrohullámú sütő. Próbálta már valaki mikró nélkül megmelegíteni a fehér műanyag dobozos ebédjét? Nem megoldhatatlan, csak szívás.

Innen loptam

Ehhez jönnek a jövedelmi viszonyok. Most nem mennék bele a részletekbe nagyon, de az élet Magyarországon a többségnek egy gond, amit meg kell oldani. Nem annyira alap a polgári életszínvonalat megtartani. Ugyanígy a kényszerű autóhasználat is magával vonzza, hogy a többségnek elég zsebbenyúlós megvenni, nem hogy szervizeltetni. Pláne nem újtgatni sok pénzért. Látjuk a használt autóink állapotán, hogy hazánk polgárai leginkább elhasználják az autót, majd megpróbálnak túladni rajta. Lefutott fékek, gatya lengéscsillapítók, rozsdás kaszni, lefosott beltér, ezek egy átlagos murvás neppertelep autóinak állapota. Aki autót vesz, nem arra számol, hogy az autó vételárát elnyeli még kétszer a vezérgép. Egy katalizátor, turbó, részecskeszűrő pedig túl sok pénzbe kerül egy átlagpolgárnak. Amíg még csak kicsit gatya, addig még mennie kell, mert nem fér bele egy szakszerű javítás. Nem spúrság, hanem nincsen rá, ez ma a nagy átlagra igaz. Autó meg kell, mert menni kell.

Ha most azonnal, egy huszárvágással megszigorítaná az NKH a műszaki felülvizsgálatokat, akkor tömegek veszítenék el az autóikat, és menne a fejvakarás, hogy honnan lesz újabb, jobb, és persze drágább. Ahol egy átlagos - már említett - mikrosütőt sem tud a többség kiköhögni áruhitel nélkül, annak jobb autóra sem lesz pénze, és most mindegy, hogy szereltetünk, vagy vásárolunk. Az autó elvesztése pedig röghöz köt, a mai mobilitás értelmében, amikor sokan napi száz kilométereket csavarnak le a munkahelyükig és vissza.

Innen loptam

Szóval a hihetetlenül becsületes műhelyben átmennek a kishasználtak még jó mechanikával, az elnézőbb helyeken pedig a tíz év felettiek. Én sem támogatom, hogy guruló hulla állapotú autók kapjanak műszaki vizsgát, de egy közepes lengéscsillapító, egy kiütött EGR, egy nem pontos kézifék ma muszáj beleférjen. Nem környezetbarát, nem biztonságos? Hát, annyira nem mint egy új, de nekünk jó, mert jó kell legyen, hogy holnap is meg tudjuk csinálni a napi kört. Több pénz pedig nem lett. Hogyne, tudom én is, hogy lett, de elinfláltuk. Kevesebbet ér a mai 200.000 Ft, mint a tíz évvel ezelőtti 150.000 Ft.

Összességében, nem véletlenül van valami úgy, ahogy éppen van. A megoldást ismét a magyar rögvalóságban kell keresni. Továbbá annyira ne is köpjünk azokra, akik 10 éves középszar műszaki állapotú autóval járnak. Én két közel húsz éves autót tartok fenn (egy járós, egy hobbi), és vagyonokért próbálom őket újszerű állapotra hozni. Ezt elbírom, a lízingdíjat nem. Vagy elbírnám, csak nekem ez így kiszámíthatóbb, hogy ha valamiért jön egy válság, akkor nem tartozom egy pénzintézetnek. Nicsak, épp alakul egy ilyen válság! Mindenkinek amije van, az közel a legjobb, amit ki tud a lehetőségeiből hozni, és ennek a jövedelmi viszonyok, a pénzügyi intelligencia hiánya valamint az általános fogyasztói társadalmi nyomás az oka, nem pedig egy általános igénytelenség. Kérem, kapcsolja ki!

Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon.

Legújabb cikkünket olvastad már?

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr2615728044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása