az autós blog és podcast

Polírozás - tudd, hogy értsd

2020. június 10. - GTV1986

Előző cikkünkben jól előkészítettük az autót a polírozáshoz, jöjjön hát a gyakorlat! Valamikor művészet volt szépen megcsinálni egy autót, megvolt a bejáratott polírozógép és paszta, mindenki azt vette. Ma már számos kemikália és eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy széppé varázsoljuk kedvenc igáslovunkat. Csapjunk is a közepébe!

 

Polírozni csak géppel!

 

Léteznek gépi és kézi polírozó technikák. A kézi polírozást felejtsük is el gyorsan, ha komplett autóról van szó. Ezeket arra találták ki, hogy egy-egy kisebb felületről eltüntessük a karcokat, de egy egész autóra használni olyan, mint sajtreszelővel rejszolni. Enyhén élvezetes de leginkább fájdalmas.

Gépi polírozáshoz csak rendes, dedikált polírozógépet szabad venni, ami leginkább egy nagy flexre hasonlít kinézetében. Kétféle létezik, az úgynevezett forgós és a "dual action" vagy excenteres. Mindegyikkel máshogy kell dolgozni. Mi most az előbbivel fogunk foglalkozni, mert az többek számára elérhető az alacsonyabb ára miatt. A forgós egy egyszerű gép, kb 20.000-30.000 jó magyar forintért már hozzájuthatunk egy kezdő verzióhoz, ezek az alapot tudják. A drágább gépek késleltetett felpörgést és terheléstől független állandó fordulatszámot tudnak. Aki már políroz, az érteni fogja ezek a dolgok miért jók, de kezdőként célszerű egy olcsóbb gépet választani.

A polírozást mindig több lépcsőben végezzük. A régi iskola szerint 3 szivacs és 3 paszta szükséges, egy durva, egy közepes, és egy finom. Értelemszerűen a durva a mélyebb karcokat, a közepes a közepeseket, a finom paszta pedig a seprűkarcokat és hologramokat távolítja el. Ez azt jelenti hogy háromszor kellene átpolírozni a komplett kocsit. Szerencsére a mai modern anyagokkal már két lépcső is elég. Pasztából csak olyat szabad használni, ami szilikon és wax mentes. Ez azért fontos, mert a wax feltöltené a még meglévő karcokat, és nem látnánk, hogy milyen munkát végeztünk. Szép lenne az autó 1 hónapig, majd amikor az első eső lemossa a waxot, akkor látszódna, hogy a fele karc még bent maradt. Én személy szerint a Menzerna termékeit preferálom.

3M paszta a hozzájuk tartozó korongokkal

Amint van jó gépünk és megfelelő pasztánk, jöhet a munka. Elemenként haladunk végig az autón, amit további szegmensekre osztunk. Jelöljünk ki egy kb 30cm x 30cm-es területet és ott kezdjük. A polírozó pasztából nem kell egyszerre sokat használni, 4 db borsónyi pöttyöt nyomunk a szivacsra, amivel egyenletesen szétkenjük a felületen. A polírozógépet lassú kb 600-800-as fordulatszámon használjuk (különben megéghet a festék), és és orron járatva, előre-hátra majd jobbra balra haladunk a kijelölt területen. Ezt megismételjünk 5-6 alkalommal, majd egy mikroszálas kendővel szárazra törüljük, és megnézzük az eredményt. Hogyha még karcos, megismételjük. Amint már kellően karcmentes a felület, megyünk a következő területre. Miután ledurváztuk a kocsit, érdemes lemosni, mielőtt a következő lépcsőhöz fognánk. Hosszú folyamat lesz, türelmes embereknek való tevékenység a polírozás. Úgy kell számolni, hogy az igazán szép eredményhez nettó 24 munkaóra kell átlagosan.

Ilyen módon polírozzuk a kijelölt felületet

Vannak hálás és kevésbé hálás színek. Egy rózsaszínre mattult Opel gyönyörű piros lesz a polírozás után. A sötét színek - élen a feketével - viszont nagyon kényesek. Minden polírozási hiba meglátszik, még az is, ha véletlenül a gép kábelét elhúztuk az elemen, tehát kezdőként érdemes inkább világosabb színű autókkal kezdeni.

Ha végeztünk a polírozással, egy alapos mosást követően le kell waxolnunk a felületet, hogy védjük. Waxolás nélkül akár néhány hónap alatt olyan lehet a fényezés, mint a polírozás előtt, de ha sűrűn waxoljuk, akkor évekig fenntartható a szép állapot. Én 4 éve políroztam az egyik autómat, és a mai napig szebb a fénye, mint a nagy átlagnak.

Mire figyelj?

 

- kerüld a waxos és az egy lépcsős polírpasztákat!

- hogy hogyan dolgozik egy paszta az függ attól is, milyen koronggal használod! Ha egy márka árul pasztát és korongot is, akkor egy márkán belül vedd meg őket.

- hogy a legapróbb karcok is jól láthatóak legyenek, vidd ki a kocsit a napra. Ami árnyékban nem látszik, azt napfényben elő fog jönni.

- türelem, fegyelem szükséges a munkához. A végére fáradt leszel, de kárpótol a végeredmény!

 

Következő cikkünkben kicsit jobban kitérünk a waxolásra, meg úgy általában a fényezés védelmére. Ha kérdések van a polírozással kapcsolatban, kérdezz bátran kommentben, vagy facebook oldalunkon!

Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon.

Legújabb cikkünket olvastad már?

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr6515775636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása