az autós blog és podcast

Tavasz, gyere rám!

2022. február 07. - GTV1986

Unom a telet, az az igazság. Tudom, közhelyes vagyok, mert mindenki unja, főleg hó nélkül. A hobbiautósnak azonban külön fáj a tél, mivel féltett kincseinket nem vesszük elő a takony időben. Elvileg ilyenkor javítunk, felújítunk, közben pedig csak kínlódunk és igyekszünk legalább fenntartani a jó állapotot, ha már javítani nem állunk neki inkább mégse. Ugyan ki akar hideg vasakat fogdosni a műhelyben télen, amikor a nappali kellemes melegéből is szemlélhetjük a kinti zord, szürke és depresszív időt?

Sajnos kevés idő jutott ezen a télen arra, hogy zörgessem a szerszámokat a műhelyben. Elég volt a nyomasztása egy egyre közelebbé váló költözésnek, a munkahelyi gondoknak és az ebből fakadó idő és pénzhiánynak. A GTV mindeközben a garázsban várta, hogy simogassam, szeressem. Hogy felkerüljön rá a gyári Pininfarina logo szett, amiért a fél vesémet adtam el. Hogy végre megoldjam a hidrotőke csattogás problémáját, amivel két éve küzdök. Csavarok, kötések oldódjanak és feszüljenek általam, de én nem mentem és nem oldottam és nem feszítettem. Ha mentem, akkor is csak a leltár pörgött a fejemben, hogy ezt kéne, meg azt... A dombok hegyekké magasodtak a fejem felett, és egyre szorongatóbb volt az árnyékuk. 

Két éve nagyjából ilyenkor átgémberedett ujjakkal és deres lehelettel szipogtam, hogy legyen már kész a GTV. A kocsi, amit a szakadék széléről húztam vissza, aminek még kb jutott volna 1-2 hónap egy érettségi bizonyítványát frissen markoló, ecsetfejű, aranykeretes ray-ban napszecsós, feszülő farmeres és trikós, DHL zoknis tatabányai pumpedgabó hasonmás karmai között, hogy recsegve tudathassa az utca népével az egy szem szakadt membránú - de működő - hangszóró, hogy "gucsiganggucsiganggucsigang", ha nem én szurkolom le érte a kiváló magyar valutát, hogy megmentsem a kárhozattól és a küszöbre feltűzőkapcsozott szivárványos ledektől. A megvásárlás után nekem sem jutott sokkal több egy 20km-es próbaútnál, hogy utána letámaszthassam a garázsban.

Teltek a hónapok, én pedig a sokadik hideg vasakat markolós hétvége után már nagyon kellett koncentrálnom, hogy felidézhessem a gétévézést, a veretést, a nagyban levést, a hájlájfot, amit egy ilyen olasz adhat. A hidrotőke vagy más néven szelepemlő amennyire zseniális találmány, annyira pokoli, ha rossz. Feltalálása előtt mindenkinek alap tartozék volt a műhelyben a hézagmérő és igazi jóginak kellett lenni, hogy eltaláld azt a fél millimétert a villáskulccsal, hogy a motor ne kerepeljen, de a szelep se égjen be, és ez még akkor is így maradjon, amikor a kontra anyát ráhúzza. A hidraulikus szelepemlővel ez a hókuszpókusz mind nincs, mert hogy kuss van, meg rendes szelephézag is. Mármint ha jó, és sokáig jó. De amikor nem az, akkor a pokolba kívánod. A sokévnyi olajsár, az alacsonyabb olajnyomás, vagy mindkettő egyszerre előhívja a vasútmunkásokat a motorban. Amikor ilyen századeleji amcsi filmekben a rabok építik a síneket, az megvan? Ugyanaz a hang, csak akár 7000x /perc ütemmel. 

dscn0417-1024x768.jpg

Régi kocsiknál így állítottunk szelephézagot

Amikor épp nem a jeges pokolban építettem a kocsit, akkor véresre guvadt szemekkel bújtam az összes általam ismert alkatrész portált. A 16 szelepes motort szeretjük, mert hogy több levegő fér a motorba, meg hozzá bírunk sprickolni még több benzint, amitől elindul a szánk sarka a fülünk felé, hiszen ránk mámor vár. És nem szeretjük a 16 szelepes motort, mert pont kétszer annyi hidrotőke kell bele, mint a 8 szelepesbe. Néhány tekercs DHL zokni ára belemegy a kosárba, mert mi az a 3000-6000Ft, amíg rá nem jössz mennyi az, ha beszorzod tizenhattal. Bevallom kezdett fogyni a büdzsé, pedig azt hittem a nagyon sok pénz is elég egy autót feltámasztani, de nem, az mindig tud egy kicsit még többet kérni. Mint a rendes szerető, aki a zsinórban a negyedik menet után is a farkad után nyúl, hiába nem jön abból már meleg levegő se. De elég az hozzá, hogy behúztam az olcsóbbikat a kurva szelepemelőből. Rendes az autóalkatrész portál, ahol vettem, mert visszamenőleg az összes rendelésemet meg tudom nézni. Érdekes pszichológiai terror ez, de működik, máskülönben nem tudnám most a homlokomat billentyűzetmintásra verni, hogy hogy lehettem olyan hülye, hogy a legolcsóbb Ajusa márkájút húztam be a kosárba, aminek 2208Ft volt darabja. Mégis ki tud minőségi munkát kiadni a kezéből úgy, hogy a munkadarab 2208 Ft, amin már rajta van az áfa, és keresett rajta már a gyártó, legalább egy szállítmányozó és egy értékesítő is? 

Mindegy behúztam, beépítettem és bíztam benne, hogy ez most jó lesz. Vajon miért termett ott egy akkor még indokolatlannak tűnő bili pont a kezem mellett? Jött a tavasz, az eufória, és amikor már a kutyák is szagolgatták egymás fenekét párválasztás céljából, akkor én először indító állásba tekertem a slusszkulcsot az Alfában, és a motor felordít, a vasútmunkások pedig őrületes csatakiáltást is rendeztek a kalapálás mellé a motorban, olyan csörömpölés támadt. Oké, majd lesz ez jobb... Nahát, még egy bili! Ki hozza ezeket ide? Főleg, hogy tényleg lett jobb. Először ahogy bemelegedett a motor, a méz és takony szerelemgyerekeként létrehozott Selenia Racing 10w60 szépen elárasztotta az új alkatrészeket a motorban. De azért egy pár darabnak a tizenhatból sosem múlt el a hangja. Ezeket random visszacseréltem a gyári garnitúrából pár darabra, hogy nem is volt az olyan szar. Lassan bili nagyhatalom leszek, de megint kicsit jobb lett. Aztán a fülzsír sűrűségű és mellesleg egy leheletnyi gázadásra szurok feketére égő Selenia olaj kihajítása után a Xado 5w50-től megint kicsit jobb lett.

Jobb, de nem jó. Én viszont először nem akartam tudomást venni a problémáról. Kész a kocsi, vegye ő is most már tudomásul! Végül is, felhúzhatom az ablakot, van klíma a kocsiban, és akkor nem hallom. Vagy ha beleforog a motor a hétezerbe kanyarvadászat közben, ott se számít már. Viszont amikor a Spideres kollégák megjegyzik a közös vonuláson, hogy "Aszt' a motoroddal minden rendben van amúgy?" - az kicsit fáj. "Igen, b****meg, ez így jó! Meg amúgy is ki vagy te?" - gondoltam én, de valójában csak előkotorták az agyam hátsó zugából, hogy nem, ez így baromira nem jó. Eltelt a felújítás óta két év, és rászántam magam, hogy ismét szétszedem az egyébként olajfolyásmentes, és minden más szempontból jól működő motort és kicserélem megint a rohadék hidrotőkét, mind a tizenhatot. Black Friday meg az elköltött családi ház ára utáni topüberfaszaprémium tagság után 6500Ft/db áron behúztam a drágábbikat. Na majd most! A biztonság kedvéért oldalra sandítok nincs-e itt egy fröccsöntött tárgy, ami a barnát meg a sárgát tárolja. 

Beépítettem, kékülő ujjakkal, párás lehelettel, mondhatnám volt némi deja vu érzésem. Még hátra van a vezérlés, meg az indítás. Előtte megsimogatom a GTV-t, új olajat kap, és minden csavarmeghúzást egy miatyánk követ, mert az autót szeretni kell. 

Ne felejts el lájkolni minket Facebookon, követni Instagramon, illetve Podcast adásainkat itt tudjátok meghallgatni.

Legújabb cikkünket olvastad már?

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr2017198058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása