az autós blog és podcast

A kamionozás nyomora

2022. december 07. - GTV1986

Történik velünk mostanában mindenféle dolog, amitől az emberek pénztárcájában egyre kevesebb pénz marad, úgy mint rezsicsöki csökkentés, benzinár stop eltörlés, infláció, stb. Úgy veszem észre megint felütötte a fejét az a jelenség, ami utoljára 2010 körül volt jellemző, hogy több, inget, vászon nadrágot és bőr cipőt viselő, jó modorú, választékosan beszélő, irodában tizenéve dolgozó ismerősöm egy beszélgetés közepén, mint egy mellékesen megjegyzi, hogy megcsinálja a jogsit kamionra, vagy buszra, mert biztos ami fix, legyen egy B terve. Most megpróbálok írni egy kis összefoglalót, ami annak idején, amikor ugyanilyen indokkal megcsináltam a kamion jogosítványt 2010-ben, nagy segítség lett volna, és nem is biztos, hogy ma ezen a pályán lennék. 

kep_2022-12-07_100920079.png

Először is, a kamionozás egy nyomorúságos szakma. Nem csak azért, mert ebben a sokszereplős logisztikai iparágban a legalsó lépcső kamionosnak lenni, hanem azért is, mert igazából ez a munka másról sem szól, mint a számolásról. Számolod az időt, perceket, órákat napokat, mikor miért. Hogy odaérj időben egy rakodásra, vagy a kompra, vagy haza, vagy csak egy rendes WC-ig, ami nincs plafonig fosva. A kamionozás minden szempontból embertelen a mai fogalmaink szerint, mert ami egy átlagembernek teljesen természetes, hogy mikor alszik, eszik, tisztálkodik, az egy kamionosnak nincs meg. 

Essünk is túl az egyik legkellemetlenebb részén, hogy mikor és hol WC-zik a kamionos. Ha az átlag emberre rájön a szükség, akkor kimegy a WC-re, és elintézi, nem gondolkodik rajta sokat. Ezzel szemben a kamionosnak, amikor eszébe jut, hogy kell, akkor lehet, hogy tartogatja még egy fél napig, mert nem tudja megoldani. Nincs minden pihenőben WC, vagy ha van is, akkor undorító körülmények közt, illetve sok cégnél sem engedik használni a WC-t, mert ugye a kamionos az nyilván csak összemocskolná a szép tiszta WC-jüket. A sofőr az oldja meg, menjen el a bokrosba az út szélén - mondják ők. Arról nem beszélve, hogy ha úgy jön ki a lépés, hogy nem pihenőben, hanem egy ipartelepen vagy lakó övezetben kell pihenőzni, akkor nem lehet oda wécézni a kapualjba, és jöhetnek az alternatív megoldások, mint a hugyos palack. 

Zuhanyzás tekintetében sem sokkal jobb a helyzet, de leírom ezt is. Zuhanyzó jellemzően benzinkutakon található, ahol jelenleg 3-5 euro egy tusolás, amiért jó esetben egy tiszta zuhanyzót, rossz esetben egy mocsoktanyát kapsz. Penészes falak, épp csak langyos meleg víz, és általában napi 1x takarítják, szóval simán lehet, hogy a zuhanyzó szélén még a kettővel ezelőtti kolléga fanszőre söndörödik. De lezuhanyzol, mert napok óta nem láttál zuhanyt. Ugyanis a legtöbb kamionos még a legnagyobb körültekintés ellenére sem tud minden nap zuhanyozni, mert menni, dolgozni kell, amikor pedig meg tud állni, az sok esetben nem egy zuhanyzós pihenő lesz. Nekem nagyon sokat javított az életminőségemen, hogy tudtam venni egy pumpás zuhanyzós víztartályt, így a pótkocsi hátuljában le tudok zuhanyozni egy végig dolgozott nyári nap után, kvázi bárhol. Azért érezzük, hogy itt sem a milániói márvány csempében gyönyörködés van, hanem csak alapvető higiénia, vagy olykor az sem. 

Most meglepő lesz, de azt kell mondanom, hogy ahhoz, hogy valakiből jó kamionos legyen, ahhoz minimálisan művelt embernek kell lenni. Illik folyamatosan képezni magad a jogszabályokból, szintén illik (erősen ajánlott) beszélni angolul, mert azt a legtöbb országban megértik. Nem csak a kamiont kell vezetni, hanem el kell tudni intézni dolgokat. Tudni kell beszélni a szervizben a munkafelvevővel, a rakodóhelyen a targoncással, a határon a vámossal, a kontrollban a rendőrrel. Megkönnyíted az életed, nagyon. Lehet, hogy egy büntetést nem tudsz elkerülni, de azáltal, hogy a rendőr nem egy büdös, koszos, suttyó keleteurópai sofőrnek lát, hanem tud veled legalább kommunikálni, akkor nem 500 euró lesz a büntetés, csak 300. A végén a főnököd úgyis rád fogja lőcsölni, szóval érdemes alkudni, és kicsit választékosabban, mint a piacon tennéd.

Enni sem akkor eszel, amikor akarsz. Ha eddig nem reggeliztél, mert te nem tudsz olyat, és kamionozásra adod a fejed, erősen ajánlom, hogy elindulás előtt mindenképpen reggelizzél, mert utána 3-4 órán át vezetni/rakodni kell, nem lesz idő kényelmesben a kockás abroszon megterítve falatozni. Legközelebb a nap közepén a 45 perces pihenődben lesz időd rá megint, ha épp nem a rakodás közben kell kivenned, hogy tudjál haladni. És ha már itt tartunk, mit eszik a kamionos? Jó esetben csinálnak neki otthon valami főtt ételt, amit el tud vinni, és az az első 2-3 nap kitart. Utána marad a kenyér és a konzerv változatos kombinációi. Néha be tudsz menni egy mekibe, és akkor ami másnak a junkfood, az neked a legfinomabb falat lesz. Sok sofőr kolléga főz a kamionban, de ez rengeteg kramanc tárolását igényli. Nagy gázpalack, edények, egy lavór a mosogatáshoz, fűszerek, alapanyag, magyarul egy fél konyha. A kamionfülke durván 2x2m alapterületű, ebben kell mindenedet tárolni. Tárolnád még a fél konyhát is?

És akkor még maga a szakma is hátra van. Az, hogy van egy jogsid, vagy ne adj isten minden egyéb papírod is megvan, még kevés lesz ahhoz, hogy te jól tudd végezni a munkádat. Tudni illik a kamion, amit vezetni fogsz, nagyban különbözik attól, amin vezetni tanultál. Mások a méretei, a beláthatósága, a műszerezettsége, tehát szokni kell, és gyakorolni vele, sokat. Hogy a leginkább fullon levő pihenőből is ki tudj tolatni kacskaringósan éjszaka anélkül, hogy csak a padkát is érintenéd, ahhoz kell majd egy pár év. Az biztos, hogy mindent elfelejthetsz, amit eddig az autózásról gondoltál. Megtanulsz majd tükörből tolatni, előzékenynek lenni, lassan és sokat menni. Hovatovább a koszos ponyvát rángatni a szakadó esőben, kereket láncolni a legcsípősebb hidegben, egy darab deszkával kimenteni magad, ha elakadtál a sárban, és egy multifunkciós bicskával a felrobbant légrugódat megjavítani, hogy haza tudj érni. Magadra vagy utalva odakint.

Ezen kívül - mint említettem is már - te a tápláléklánc alján vagy. Függsz a targoncástól, hogy lesz-e kedve téged most megrakodni, vagy majd a sor végére vesz, és előtted az 5 másik kamiont rakja meg inkább. Neki tökmindegy. A vámos, ha egy kicsit is gyanús neki valami, vagy egy X rossz helyre van téve a papírodon, simán nem enged tovább a határon 2-4 napig. És a határon a WC egy mocsár, zuhanyzó pedig nincsen. Az irányítód, akivel szoros szimbiózisban kell élned, a főnökötök akaratát nyomja rád erősen, tehát sokszor hajt téged, kizsigerel, mert muszáj neki. Vezetsz majd éjszaka hajnal 1-kor, amikor már kettőt látsz mindenből, felszállsz még a kompra akkor is, ha lejárt a munkaidőd. Akkor is menni kell másnap, ha 40 fok volt éjszaka a fülkében, és nem aludtál egy szemhunyásnyit sem. 

Persze mindenre van megoldás, így a targoncás egy doboz cigivel motiválható, a speditőr néha 1-1 üveg jóféle röviditalért könyörületesebb veled, a vámos is engedékenyebb ha szépen könyörögsz neki angolul. Mindezt azért teszed, hogy a hó végén hazavihesd azt az egész szép summát, amit ezért a végtelenül nem emberhez méltó életért megígértek. De nagyon vigyázz, mert ha egyszer belevágsz, már nem fogsz később visszaülni az irodába feleannyi pénzért, mint amit össze tudsz kamionozni. A társadalmi megbecsültséged nulla, a nők többsége messze elkerül, és számos ismerős fogja neked mondani, hogy sosem csinálná ezt, úgy, hogy fogalma sincs, pontosan mit nem csinálna. De neked most már van.

Mára ennyi, röviden. 

A bejegyzés trackback címe:

https://korlampa.blog.hu/api/trackback/id/tr1817996620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása